Pavlics Ferenc életpályája
és kiemelkedő eredményei

1928.

Február 3-án született Balozsameggyesen, a kis Vas megyei faluban. Édesapja, Pavlics Károly tanító és édesanyja, Perusich Rosina tanítónő 1922-ben kötöttek házasságot. A szülők a balozsameggyesi elemi iskolában tanítottak nyugdíjaztatásukig. Kilenc gyermekük közül Ferenc negyediknek született. Testvérei: Károly „Karesz” (1923) gépészmérnök lett Budapesten, Mária „Márika” (1925) tanárnő Szombathelyen, Anna „Csuri” (1926) tanárnő Burgenlandban, József „Jocó” (1929) Svédországban él, Teréz (1931) gépészmérnök és matematikus Kaliforniában, István „Pisti” (1934) lelkész Jánosházán, Margit „Magi” (1936) tanárnő Rumban, Tamás „Tomi” (1940) gyógyszerész Szombathelyen.

1934.

Hatéves korában egy súlyos betegségbe csaknem belehalt. Orvosai már lemondtak róla, de édesapja rendíthetetlen akarattal küzdött gyermekéért. A reménytelennek tartott operáció sikerült, és a hosszas élet-halál harcban a kis szervezet és a szülői szeretet legyőzte a bajt.

1934 –1938.

Elemi iskolai tanulmányait Balozsameggyesen végezte. Az első két évben, a kisiskolában édesanyja, majd a nagyiskola két esztendejében édesapja tanította.

1938 –1946.

Középiskolai tanulmányait (egy tanév kivételével, amikor a háború miatt Szentgotthárdra járt), bejáró diákként a szombathelyi Magyar Királyi Állami Faludi Ferenc Gimnáziumban végezte, itt érettségizett 1946-ban.

1946 –1950.

A Budapesti Műszaki Egyetem (akkor József Nádor Műegyetem) Gépészmérnöki Karának Gépgyártás-technológia Tanszékén tanult. Itt szerzett gépészmérnöki diplomát 1950. szeptember 15-én. Budapesten bátyjával, Károllyal lakott együtt albérletben. A tanulás mellett kemény fizikai munkával kereste meg a megélhetésre valót, mivel szüleinek tanítói fizetéséből nem tellett a támogatásra.

1950 –1956.

Budapesten a Gépipari Tervező Intézetben lett mérnök, emellett Kazinczy László meghívására tanársegédként oktatott a Műegyetem Gépészmérnöki Karának Gépgyártás-technológia Tanszékén. Professzorával közösen több tankönyvet írtak.

1956 novembere

Szétszóródott a család, Ferenc a forradalom leverése után jövendőbeli feleségével, Schwáb Klárával együtt elhagyta Magyarországot. Ausztriában menekülttáborba kerültek, ahol minden személyes iratát, köztük mérnöki diplomáját is ellopták. Testvérei közül három szintén elhagyta Magyarországot, Anna Ausztriába, József Svédországba, Teréz az USA-ba, Kaliforniába ment.

1957 tavasza

Ferenc és Klári Amerikába, a New Yersey-i menekülttáborba került át, ahol a General Motors (GM) megbízottja felvette Ferencet – öt magyar mérnöktársával együtt – Detroitba, a GM kutatóosztályára. Itt kezdődött el amerikai mérnöki pályafutása, kezdetben nagy mozgékonyságú terepjáró járművek kifejlesztésével foglalkozott a US Army Tank Automotiv Command számára. Közben a Michigani Egyetemen posztgraduális tanulmányokat folytatott.

1957.

Detroitban házasságot kötött Schwáb Klárával (született: Budapest, 1930. március 26.) Megszületett nagyobbik fia, Frank („Kisferi”)...

1960.

és kisebbik fia, Péter.

1961.

A GM Santa Barbara-i kutatóintézetébe helyezték át, ahol vezető mérnökként vett részt bolygók felszínén közlekedő távirányítású és ember vezette terepjárók tervezésével, fejlesztésével kapcsolatos kutatómunkákban. Később a NASA JPL és a Boeing Aerospace Corparation megbízására a GM szerződéses munkáinak keretében a holdbázisú terepjáró kocsi kifejlesztését irányította.
Itt telepedett le családjával, itt építették fel új otthonukat.

1968 –1972.

Műszaki igazgatóként felelős volt az Apolló-programban megvalósult holdjármű (Lunar Roving Vehicle) tervezéséért és kivitelezéséért. A világ első Földön kívüli járműve, a holdi talajviszonyokra tervezett különleges kerekének köszönhetően, három napig sikeresen működött a Holdon 1971-ben, az Apolló–15 űrhajó holdra szállása alkalmával, majd másik két példánya 1972-ben az Apolló–16 és az Apolló–17 űrhajók járműveként is. Mindhárom jármű ma is fenn parkol a Hold három különböző pontján.

1971. január 31.

NASA-díj az Apolló-program sikeréért.

1972 –1978.

A Georgetowni Egyetemtől megbízást kapott hibrid hajtású kocsi számítógép szimulációs programjának kifejlesztésére; üzemanyag cella/akkumulátor hajtású busz elvi tervezésére. A Bus Manufactoring USA, Inc. felkérésére elektromos meghajtású járművek műszaki tervezését és kifejlesztését irányította. Ennek a munkának az eredménye lett később az elektromos meghajtású autóbusz-hálózat kifejlesztése Santa Barbarában. Részt vett a South Coast Air Quality Management District keretében nulla vagy kis emissziójú nehéz szállító járművek (üzemanyag cellás tároló akkumulátoros, lendkerekes) technológiájának kidolgozásában.

1972. április 25.

Stockholmban megkapta az International Society for Terrain-Vehicle Systems Érdemrendjét a holdjármű tervezéséért.

1972. június 23.

NASA-elismerés a holdautó kerekének kifejlesztéséért.

1978. augusztus 16.

Megszerezte mérnöki szakértői oklevelét.

1978 –1980.

A General Motors hat évre áthelyezte az Európában működő szervezeteihez. Először két évre Ausztriába, Bécsbe, ahonnan a GM és a szocialista államok (Magyarország, Románia, Bulgária stb.) közötti ipari és kereskedelmi kapcsolat kialakítását irányította. A győri Rába-gyárral létrejött együttműködés eredménye lett a GM Opel-üzeme Szentgotthárdon.

1980 –1982.

Németországban, Russelsheimben, a General Motors Opel-részlegénél dolgozott. Részt vett az Opel Corsa kifejlesztésében és a spanyolországi Opel Espagna tervezésében.

1982 –1984.

A Spanyolországban, Zaragozában felépült Opel Espagna minőségellenőrzési igazgatójaként részt vett a nyolcezer alkalmazottal működő gyár beindításában.

1984 –1988.

Visszatért a General Motors Santa Barbara-i részlegéhez, ahol a távlati kutatás vezetője lett.

1988.

Nyugdíjba vonult, és megalapította mérnöki szaktanácsadói vállalatát. A Pavlics Engineering vezetőjeként tovább folytatta mérnöki pályafutását.

1991.

Tervei nyomán megvalósult Santa Barbarában az autóbusz-hálózat, melyet később más városok is alkalmaztak. A környezetkímélő, csendes járművek (1.; 2.) elektromos meghajtásúak.

1992.

Felesége Klári súlyos betegség következtében meghalt.

1996.

A NASA ünnepélyes keretek közt emlékezett meg Santa Barbarában a holdjármű sikeres holdra szállásának 25. évfordulójáról.
Magánéletének új korszaka kezdődött el Santa Barbarában Catherine-nal.
Magyarországon, Szombathelyen a Faludi Gimnázium egykori növendékei megtartották 50. érettségi találkozójukat.

1996. december

Szaktanácsadóként részt vett a NASA Jet Propulsion Laboratory által tervezett Pathfinder távirányítású marsjárművének (Sojourner) kifejlesztésében. Az 1996. december 4-én fellőtt Pathfinder roverje, a tudományos szenzációt jelentő kis földi Jövevény 1997. július 4-én kezdte meg sikeres működését a Mars- bolygón, ahol kémiai elemzéseket végzett.

1997. november 1.

Erdélyben, Marosvásárhelyen részt vett a Magyar Tudomány Napján tartott rendezvényen. (1., 2.)

1997. november 3.

Az első Magyar Tudomány Napján – Ilona Barth, Bejczy Antal és Greguss Pál társaságában – felavatta Wigner Jenő bronz mellszobrát a Műegyetem kertjében.

1997. november 5.

A Mars-kutatásról tartott előadást a Vas megyei Jánosházán.

2000. szeptember 1.

A budapesti Műegyetemen Aranydiplomát kapott.

2001. augusztus 11.

Az eddigi legnagyobb családi találkozón Pavlics Károly és Perusich Rosina 84 leszármazottja jött össze Magyarországon, Vasszécsényben, az Ebergényi Kastélyszállóban.

2001. december 17.

A Millenáris Parkban megnyílt „Az Álmok álmodói – Világraszóló magyarok” című kiállítás, ahol a világ első Földön kívüli járművének kerekét is megtekinthették a látogatók.

2002. március 13.

A budapesti Millenáris Kiállításon nagy tetszéssel fogadott előadást tartott az Apolló-program holdjárműveiről és a Mars-kutatás keretében felküldött kiskocsiról.

2003.

Szaktanácsadói minőségben vett részt a NASA által 2003-ra beütemezett marsjárművek (Mars Exploration Rovers) tervezésében.
Júniusban, a Mars-kutatás keretében, két külön járművet (Spirit, Opportunity) szállító űrszondát lőttek fel a Marsra, amelyek hét hónap múlva, 2004 januárjában érték el a Mars két különböző pontját. Az ikerjárművek súlya 130 kg, távhatásuk nagyobb, többet tudnak, gyorsabbak, tovább is képesek működni, mint elődjük, a Sojourner. Kialakításuk, szerkezetük azonban nagyon hasonló ahhoz. Ezek is hatkerekűek, mind a hat kerék külön meghajtású. Mindkét jármű kilenc „szemmel” rendelkezik: négy terepfigyelővel, két navigációs, két panoráma-kamerával és egy mikroszkopikus képkészítővel.

2003. szeptember 26.

Évente hazalátogat Vas megyébe, legutóbbi szombathelyi tartózkodása idején meglátogatta egykori iskoláját is.
Ittjártakor a BME OMIKK Tudománytörténeti csoportjának munkatársa beszélgetett vele, ekkor hosszasan mesélt életéről, múltjáról és jelenéről.

2003. november 13.

Pittsburgben, a Carnegie Mellon Egyetemen megnyílt a robotok Dicsőségcsarnoka , ahol négy robotot iktattak be, köztük a Mars Pathfinder roverjét, a Sojourner nevű marsjárművet.

2004. január 4.

A Spirit marsjármű elérte a Mars-bolygót , és sikeresen szállt le a Guszev-kráterben.

2004. január 14.

A Spirit legördült a rámpáról, amelyen addig tartózkodott, és megkezdte a vörös bolygó felszínének kutatását.

2004. január 25.

Az Opportunity marsjármű sikeres leszállást hajtott végre a Marson, a kietlen Meridiani-fennsíkon.

2004. január 31.

Az Opportunity is legördült a marsi talajra, és megkezdte a kutatást az esetleges víz- és életnyomok után.

2004. július

Santa Barbarában nagyszabású megemlékezés keretében, ünnepelték meg az Apolló-program egyik nevezetes eseményének, az első ember sikeres holdra lépésének 35. évfordulóját, melyről a helyi lap is tudósított.

2005. március 21.

Szeretett társa, Catherine súlyos betegség következtében elhunyt.

2005. május 31.

A magyar autógyártás 100. évfordulóján a Műegyetemen megtartott ünnepség díszvendége volt. Részt vett A magyar tudomány és technika nagyjai című CD-ROM-sorozat róla készült kiadványának sajtóbemutatóján. Nagy sikert aratott előadásával, amelyben bemutatta a holdjáró saját kezűleg készített eredeti modelljét. Ez alkalomból a Műegyetemnek ajándékozta a holdjáró kis hasonmás modelljének egyik példányát.

Összeállította: Papp Éva

Vissza az elejére