Ugrás a tartalomra
2023. 07. 18.

175 éves dokumentumot elemeztek a Műegyetem legifjabb diákjai a nyári tehetséggondozó tábor levéltári foglalkozásán.

 

Ebben az évben emlékeztünk az 1848-49-es forradalom és szabadságharc 175. évfordulójára. A Gyerekegyetem levéltárpedagógiai foglalkozása így – a levéltári működés vázlatos felvillantása mellett – a József Ipartanoda hallgatói által 1848 áprilisában megfogalmazott 12 pontot elemezte és vetette össze napjaink kívánalmaival.

A foglalkozás egyik kiemelt célja – a szeminárium típusú foglalkozások interaktív jellegére támaszkodva – a különféle közgyűjtemények, mint múzeum, könyvtár, levéltár rendeltetése közötti különbségek bemutatása volt. A diákok válaszaiból kiderült, hogy általában jól érzékelték az intézménytípusok közötti különbségeket.

A szeminárium második felében a gyerekegyetemisták az egykori elődintézmény, a József Ipartanoda hallgatóinak életébe tekinthettek be vázlatosan.

A mérnökképzés jelentőségét a reformkor néhány műszaki alkotásának bemutatásával, az oktatás hiátusait pedig az 1848 áprilisában nyomtatott, „Az összes ipartanodai hallgatók kívánatai” című röpiratból ismerhették meg. A levéltáros munkájának különleges aspektusait világította meg a másik bemutatott dokumentum, Karácson Mihály ipartanodai igazgató nehezen olvasható kézirata, amelyben összefoglalta március 15-e mozgalmas napját (a dokumentum és átírása itt olvasható).

Az ipartanodai hallgatók egykori követeléseinek megismerése és értelmezése után arra kértük a diákokat, hogy fordítsák le korunk viszonyaira a megismert kívánalmakat és fogalmazzák meg, mit kívánhatnak a gyerekegyetemisták 2023-ban? Az ötletbörzén számos, már korábban megismert és kézenfekvő elképzelés mellé új javaslatokat is megismerhettünk.

Az ötnapos tábor alatt a gyereket „interaktív kedve” csoportonként, az életkor és a fáradtság függvényében némileg változott. A levéltári foglalkozáson felsős diákok vettek részt: általánosságban megtapasztaltuk, hogy meglévő ismereteiket jól tudják alkalmazni és valamekkora humán érdeklődésük és tájékozottságuk is van, emellett értik a levéltár fogalmát, az ott végzett munka fontosságát.

 

Mit kívánnak a gyerekegyetemisták 2023-ban, milyen az az iskola, ahová jó járni?
    
1.    Több kültéri program
2.    Jobb menza
3.    Normálisabb és több tanár, jobb tanári fizetések
4.    Az informatikatanítás fejlesztése (pl. Scratch helyett JavaScript oktatása)
5.    Iskolai könyvtár javítása és több szakkör
6.    Csak érdeklődésnek megfelelő tárgyak tanulása
7.    Technika oktatása műhelyekben
8.    Iskolaépületek javítása, rendes szivacs, szappan és WC-papír
9.    Testnevelési eszközök fejlesztése, fejlődésalapú értékelés
10.    Közlekedés javítása
11.    Használható tankönyvek
12.    E-sportok oktatása a tantervben

 

Érdekességképpen: a 2018-as hasonló tematikájú levéltárpedagógiai óra eredménye, az akkori 12 pont itt olvasható, ez alapján is összehasonlítható, mit (nem) változott a közoktatás 5 év alatt.

Teljes fotógaléria