Ugrás a tartalomra
2023. 02. 27.

Bemutatjuk legfrissebb könyvszerzeményeinket!

Kállai Zoltán, Kovács Rezső, Topscháll András: Harminc év földön-vízen
HSP Hídépítő Speciál Építőipari Kft., 2022

Megnézem a katalógusban >>

Rövid ismertető: 

Születésnapi hídalbum 30 esztendő hídépítéséről

1991-ben alakult meg az rendkívül gazdag múlttal rendelkező Hídépítő Speciál Vízi és Robbantási Munkák Kft.

A hídalbumban megtaláljuk a legfontosabb hídépítések fényképes beszámolóját csokorba gyűjtve.

Forrás

Kiana Danial: Kriptovalutákról egyszerűen
Taramix Kiadó Kft., 2022

Megnézem a katalógusban >>

Rövid ismertető: 

A népszerű Tantusz könyvek sorozat új kötete, a kriptovaluták világába vezet be.A sorozat megszokott színvonalán - magas szakmaiság mellett bárki számára jól követhetően és nagyon gyakorlatiasan - vezeti be olvasóját ebbe a rizikós, de izgalmas új befektetési lehetőségbe.
A könyv az olvasó számára nem ígér gyors meggazdagodást, de biztos támaszként, és tanácsadóként kéznél van.
A fordítás során igyekeztünk a bemutatni a Magyarországon kimondottan magyar nyelven elérhető:
honlapokat, kurzusokat, tőzsdéket, brókereket, alkalmazásokat.
Természetesen ez a piac nagyon gyorsan változik, így a szerepelők is folyamatosan változnak, akár csak a jogi környezet, és adózás is.
Pénzt kereshetsz a kriptovaluta-piacon, csak tudnod kell, hogy csináld! Ez a gyakorlatias könyv kézen fogva vezet végig a folyamaton. Elmagyarázza, hogyan működik a kriptovaluta, alaposan bemutatja, hogy mi lehet az előnye egy ilyen befektetésnek és melyek a rizikói. Bemutatja a top 100 kriptovalutát, tárgyalja a diverzifikáció szükségességét. Megmutatja, hogyan válassz megfelelő tőzsdét, brókert és pénztárcát. Mikor válaszd a rövid távú vagy a hosszú távú befektetési stratégiát. Szóval mindent megtudhatsz ahhoz, hogy belépj a jövő gazdaságába.

Forrás

Tóth Sándor Frigyes: A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút kronológiája képekben
Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt., 2022

Megnézem a katalógusban >>

Rövid ismertető:

Erlanger Viktor báró jogot nyer az alább következő általános és részletes feltételek alatt egy mozdony-vasut kiépítésére és üzletbentartására, mely vasut a szab.állam, vagy a magyar nyugoti vaspálya győri indóházából kiágazó, s Csornán, Kapuváron, Czenken, Sopronon át Ebenfurt felé az ország határáig terjed” – részlet az 1872. évi XXVII. törvényből, amelynek szövegét a Győr-Sopron-Ebenfutri vasút díszes Engedély-okmánya is megőrzött az utókornak.

150 év telt el azóta.

A Győr-Sopron-Ebenfurti vasút kronológiája képekben című kötet az elmúlt másfél évszázad krónikáját tárja az olvasó elé rengeteg térképpel, fotóval, kordokumentummal illusztrálva a rendkívül színes, nehézségekben és sikerekben is gazdag GYSEV-történelmet.

Tóth Sándor, a kötet szerzője hosszú évtizedek gyűjtőmunkája után alkotta meg a képes kronológiát, amely csaknem háromszázötven oldal terjedelemben mutatja be a zöld-sárga vasúttársaság múltját és jelenét.

Forrás

Szalai Erzsébet :Lélek és profitráta
Napvilág Kiadó, 2022

Megnézem a katalógusban >>

Rövid ismertető: 

A kötet címét provokációnak (is) szántam. Azt az attitűdöt akarom vele kifejezni, mely szinte már pályám kezdetétől jelen van szellemi törekvéseimben: megérteni, feltárni azt, hogy az egymástól különböző társadalmi szerkezetek, hosszútávú gazdasági folyamatok milyen eltérő hatásokat gyakorolnak a társadalmak lelki folyamataira, struktúráira; és ezek a lelki jellemzők hogyan erősítik meg, vagy ellenkezőleg, rombolják szét az őket létrehozó ""objektív"" társadalmi feltételrendszereket. Ez a törekvésem mára különösen erőssé vált: ezen összefüggésrendszer feltárása nélkül ugyanis egyre kevésbé tudok magyarázatot találni arra, hogy a mai emberek - úgy hazánkban, mint a világban - hogyan tűrik el a fennálló viszonyokat, sőt hogyan asszisztálnak azok újratermeléséhez, sőt megerősítéséhez is. Vagy ellenkezőleg: melyek azok a lelki mozgatórugók, sajátos magatartásminták, melyek mégis csak a status quo meghaladásának irányába mutatnak. Különböző erősséggel, de elsősorban az e kölcsönhatásra való kíváncsiság köti össze a jelen kötetben szereplő írásokat.

És még valami: talán minden téma szerepel benne, ami manapság egy magamfajta értelmiségit foglalkoztathat - vagyis az a törekvés, hogy a legégetőbb társadalmi kérdésekre reflektáljak, és azokra próbáljak választ keresni. Így szó lesz a kötetben a mai magyar állapotokról, a globális koronaválságról, szocializmusról, kapitalizmusról, és az értelmiség, valamint a tágabban értelmezett baloldal lehetőségeiről, feladatairól. És arról, hogy minden tekintetben és minden szinten válaszúthoz érkeztünk.

Szalai Erzsébet

Forrás

Szuhai Barbara: Mesélő házak
Fekete Sas Könyvkiadó, 2022

Megnézem a katalógusban >>

Rövid ismertető:

Mit csinál egy idegenvezető? Hát tiszta sor, azon fáradozik, hogy az idegen, ha már idetévedt, ismerje meg, sőt: szeresse meg az ő szeretett országát, városát, vidékét.
És akkor egyszer csak jön a Covid, és nem jön a turista. De még csak nem is megy. Itthon kuksoltunk egy hirtelen elnéptelenedett városban - az én nemzedékem még emlékszik azokra az évekre, amikor megbámultunk a Várban két franciául beszélő embert, nyakukban drága fényképezőgéppel, mi magunk pedig türelmetlenül vártuk, hogy három hosszú esztendő elteltével kézbe vehessük a kék útlevelünket meg azt a nyamvadt száz dollárt, ami csak az éhenhaláshoz volt elég, de sebaj, cipeltük a Colosseumhoz a májkonzervet.
Akkoriban még senkinek nem jutott eszébe, hogy budapesti bennszülötteknek tervezzen felfedező túrákat, hiszen alig tudnak valamit a városukról. Ez már rég nincs így: évek óta egyre népszerűbbek és szakszerűbbek, színesebbek az erre szakosodott cégek sétái Kőbányától Makkosmáriáig, a Rákosoktól Budafokig.
Szuhai Barbara munkanélkülivé vált idegenvezetőként - évtizede írt blogján, majd városi sétáin és most már ebben a könyvben is - olyasmit csinált, amit mások nem, pedig pofonegyszerű: lépjünk be látszólag érdektelen utcákban látszólag semmitmondó kapukon, és álmélkodjunk. Hol alig ismert építészek lépcsőházain, hol csak belülről látható üvegablakokon, hol a híres vagy nem híres lakók elképesztő élettörténetein. Mesélő házak. Egyesével is elbűvölőek, de így együtt, csokorban mindennél jobban bizonyítják: egy város eleven életénél nincs izgalmasabb, tán még bérlet se kell hozzá, a csodák itt vannak tőlünk két lépésnyire, csak legyen, aki rájuk nyitja azt a kaput. Kedves olvasók, tárva-nyitva minden, tessék befáradni!

Saly Noémi

Pesten, vagyis Budán születtem, itt éltem világéletemben. Bárhol járok, szeretett szülővárosomban vagy vidéken, de külföldön is, épített környezetünk, különösen a második világháború előtti időkből megmaradt házak romokban is megrázó szépsége, kidolgozottsága vonz. Nyomozom a múltat, az elfeledett történeteket, régi tulajdonosok, romos falak meséit; csodálattal töltenek el egy rég letűnt kor itt felejtett tanúi. A régi házak csodálója vagyok, amióta az eszemet tudom. Ez az elemi vonzalom vitt a szakmám felé is: több mint huszonöt éve mesélem Budapest és a magyar vidék történetét, eredetét és jelenét az idelátogató érdeklődőknek, leginkább angolul, de újabban magyar nyelven is.
Idegenvezető vagyok már sok-sok éve - változatlan lelkesedéssel. A munkám a hobbim, és a hobbim a munkám. Az építészettörténet színt visz a napi rutinba, örömet a mindennapokba. Minden ház egy ajándék, látványuk ünnep, történetük élmény, megosztásuk megtiszteltetés.
Tíz éve járom a várost kíváncsi szemmel. Nyitott kapukon osonok be, fényképezem, majd irány a levéltár, a könyvtár. Eddig blogomon, illetve más, elektronikus kiadványokban gyűjtöttem az így született történeteket, városi sétákon meséltem a kikutatott históriákat. Most egy szép képeskönyvet tartanak kezükben: ez a Mesélő Házak, fogadják szeretettel!

Szuhai Barbara

Forrás

Felek Ferenc: A gyulai kisvasutak története, 1894-1962
Kisvasutak Baráti Köre Egyesület, 2022

Megnézem a katalógusban >>

Rövid ismertető:

A 2022-ben megjelent könyv feldolgozza a Gyulavidéki Helyiérdekű Vasút történetét az 1885-ben létesített 600 mm-es uradalmi kisvasúttól 760 mm-es nyomtávú HÉV 1906-os megnyitásán át az 1962-es bezárásig. Az építésekor 48 km hosszú, Gyuláról Simonyifalváig vezető vasút az I. világháború utántól már csak a 15 km-re, a határ mellett fekvő Dénesfalváig közlekedett. A vasútnak a határ túloldalán rekedt nagyobbik része az enyészeté lett. A szerző közel száz fényképpel és számos ábrával színesíti a gyulavidéki kisvasutak alapos részletességgel leírt történetét.

A könyv szerzője Felek Ferenc, a nyomdai előkészítés Erky-Nagy Tibor munkája.

A könyvet a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület adta ki.

Forrás

Felek Ferenc : A MÁV XXIe. osztályú, majd 492 sorozatú gőzmozdonyai
Kisvasutak Baráti Köre Egyesület, 2022

Megnézem a katalógusban >>

Rövid ismertető:

A 2021-ben megjelent, második, bővített kiadás több mint 80 képet, ábrát, rajzot tartalmaz. A 64 oldalas könyvben a szerző összefoglalja a hazai keskenynyomközű gőzmozdonygyártás egy ikonikus típusának történetét, a különböző járművek életútját, baleseteiket.

A könyv szerzője Felek Ferenc, a nyomdai előkészítés Kókai Károly munkája.

A könyvet a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület adta ki.

Forrás

Meiszter Rita (szerk.) : FŐMTERV 70
FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt., 2021

Megnézem a katalógusban >>

Rövid ismertető:

Egy cég évfordulója a történetéről szól. Sok féle metszetét lehet adni ennek a 70 évnek, ez a könyv főleg képekben próbálja bemutatni ezt. Ahogy válogattunk, akkor szembesültünk vele, hogy történetünk az ország, a főváros, az építőipar és a magyar műszaki értelmiség egy szeletének története is, de legmeghatározóbban emberek története.
Az ország története, mely a két háború közti korszak szellemiségétől, a világégés megélése, túlélése után a szocializmusban találta magát. Azt követően a Rákosi korszak, Kádár korszak közegében élt, egészen a rendszerváltozásig, majd az azt követő évtizedekben a kormányváltások által meghatározva.
A Főváros története, amely a II. világháború után romokban hevert, erős központi szándékkal indultak a helyreállítások és az azt követő nagyléptékű infrastruktúra és lakótelepi fejlesztések majd a rendszerváltás után forráshiányosan próbál lépést tartani.
Az építőipar története, szereplői hétköznapi hősök voltak a háborús helyreállítások korszakában, mai szemmel kezdetleges technológiával, elképesztő teljesítményt nyújtottak. A későbbi évtizedek fejlesztései - bár némelyeket meghaladott az idő - még a mai napig a főváros működésének alapvető részei. A lakótelepek, a fő közműhálózatok, metrók, utak, közúti felül- és aluljárók, villamosvonalak, a főváros infrastruktúrájának majdnem egésze. Ezt mind az építőipar - köztük a tervezők - hozták létre. És bár a tervezés technológiája folyamatosan alakult, a pausz, a transzparens, a szalmiákos fénymásolat korszak után a rajzoló szoftverek majd a tervező szoftverek és a BIM modellek korszaka következett, de a lényeg mit sem változott. Még mindig a jó mérnökön múlik a végtermék minősége.
És talán a legfontosabb, az emberek története. Embereké, akik iskoláik elvégzése után itt közösségre leltek, kitanulták a szakmát és nagyon sokan itt dolgozták végig az életüket. Emberek, akik sokszor nagyon eltérő értékeket hoztak otthonról, eltérő elveket vallottak, de a mérnöki tervező munka és annak közös sikere összehozta őket. Olyanok, aki a két háború közötti korszak arisztokrata nevelésében részesültek - akár báróként - és akiknek a főnöke esti iskolát végzett csak. Dolgozott nálunk egyidőben korábbi fogoly és fogva tartója. A szakma, a mérnöki hivatás, ezt is felülírta a hétköznapokban, természetesen rengeteg humorral túlélve a történelem által odadobott helyzetet. Ez a korosztály még latinul és ógörögül levelezett egymás között a házban, nem is értette más. Tanulságos mai szemmel is, ha a mai problémáinkat mérlegre tesszük. Emberek, akik együtt voltak itt fiatalok - néhányan párjukat is itt találták meg - és jól szervezett közösséget alkottak, nem csak a tervezők, hanem mindenki, aki itt dolgozott és akik nélkül nem működött volna a cég.
Emberek története, akikkel együtt dolgoztunk kint az építkezéseken, a ""munkásvonatok"" utasai, akik végül anyaggá formálták a terveinket, a különböző korok különböző társadalmi rétegeiből származó munkások, mérnökök, akik így vagy úgy kollégáink voltak és most is azok.

És végül az emberek története, akik használatba vették alkotásainkat és hétköznapjaik meghatározó részévé vált. Naponta átjártak köztereinken, használták közműveinket, felszálltak a közlekedési eszközökre, amelyek pályáját, szerkezetét mi terveztük. Életük meghatározó részévé vált nagyon sok alkotásunk. Tudjuk, hogy a "leghumánabb mérnöki szakterület" -en dolgozunk, és ezt felelősen próbáljuk tenni.

Forrás

Kálnoki Kis Sándor : Kereszteződések
Kálnoki Kis S., 2022

Megnézem a katalógusban >>

Rövid ismertető:

Fontos szellemi hagyatékot jelentenek korábbi mérnök nagyjaink visszaemlékezései, hiszen ezek az írások nemcsak kortársainkat repítik vissza az időben, de a jövő generációi számára is útmutatást adhatnak. E műszaki humánvagyonunkat gazdagítja az 1937-ben, Debrecenben született Kálnoki Kis Sándor út-vasút-alagút szakos okl. mérnök, városépítés-városgazdasági szakmérnök Kereszteződések – Család és hivatás című műve. A szerző a BPMK alapító tagja, hosszú időn keresztül az MMK Közlekedési Tagozat küldötte volt, és 15 éves közlekedéstervezői, műszaki egyetemi tanársegédi gyakorlat után 15 évig dolgozott a Városépítési Tudományos és Tervező Intézet (VÁTI) igazgatójaként. A rendszerváltás átmenetében, 1989–1993 között közlekedési miniszterhelyettes, majd helyettes államtitkár volt, végül 1997. évi nyugdíjazásáig a MÁV Zrt. elnökeként vett részt az urbanisztika és a közlekedés hazai szakmai irányításában. Az utóbbi 25 évben tanácsadóként tevékenykedett nagy ingatlanfejlesztések közlekedési kapcsolatainak, kiemelten Debrecen és Törökbálint közlekedésfejlesztési feladatainak megoldásában. Miniszterelnöki megbízottként 2007–2011 között Záhony és térsége komplex gazdaságfejlesztési programjának kormányzati koordinálására kérték fel, hetvenévesen.

A négyszáz oldalas, több mint nyolcszáz illusztrációval, mérnöki szemszögből és igényességgel készült, olvasmányos visszaemlékezés a szerző gazdag szakmai tevékenységét, politikai „kereszteződéseit” mutatja be a családja történetével összefonódva. Az emlékirat különlegessége, hogy Kálnoki Kis Sándor felesége családi lektorként, sportújságíró fia szerkesztőként, leánya a magánkiadás marketing-tanácsadójaként dolgozott rajta. A könyv szakmai lektora Timár András volt. A mű megható, szerény, őszinte és vagány; de bátran bírál, ha kell, kritizál, és az elismerést sem nélkülözi.

Forrás

Szabó Jolán: Generációk 
Holnap Magazin, 2022

Megnézem a katalógusban >>

Rövid ismertető:

Generációk” – Egy szó, ami sokszor hallható jó és rossz környezetben említve is. De mégis mi a különbség az eltérő évtizedek között? Csak a ráncok száma lenne, vagy valami egészen más?

Csetlünk-botlunk életünk során a hétköznapok útvesztőiben, keressük a helyünket és akarva-akaratlanul ismételhetjük elődeink hibáit és jócselekedeteit is. Genetikailag kódolt lenne? Nem, távolról sem, de hordozzuk szüleink, nagyszüleink gondolatait, tetteit, értékítéletét és néha sorskockáik is visszaköszönhetnek saját életünk filmjében.

Szabó Jolán írónő új kötetében szembesíti az olvasókat a generációs különbségekkel és kötődésekkel egyaránt. Ezer szállal kapaszkodunk a múltba, miközben haladunk sebes léptekkel a jövő felé. Néha tévúton, néha éppen ott ahol kell lennünk, de ezt nem mindig tudjuk előre. A tapasztalainkhoz társul a megérzés, kíváncsiság, és néha dac, vagy éppen lázadás a megszokások ellen… ami végül lehet, hogy éppen a rossz irányba visz. Hogy mit tehetünk? Élünk, próbálkozunk, szeretünk, cselekszünk és nem ártunk másoknak, hogy ami elmúlik, ne fájdalmas nyomot hagyjon, megkarcolva bárki lelkét is.

Nem sikerül mindenkinek a könyv szereplői közül sem, de a történeteket olvasva, együtt utazhatunk a szerzővel akár saját múltunkba, emlékeinkbe, nosztalgiázhatunk és elgondolkodhatunk azon is, vajon mindent jól csináltunk eddig? Ha nem, még van esély kijavítani, csak nem szabad feladni.

A Generációk egy olyan könyv, amely minden korosztály számára kapocs egy emberséges világ felé.

Forrás